SPOORLIJN 74 - FRONTZATE

Spoorlijn wordt "FRONTZATE".

Lijn 74 “Frontzate” genoemd vanwege het belang van deze spoorweg tijdens WOI. In de slag om de IJzer werd namelijk de hele vlakte tussen de IJzer en de spoorberm onder water gezet en zo werd hij een buffer tegen het water.

Infoplaat FrontzateDe Frontzate is de spoorwegberm van de voormalige spoorweg tussen Diksmuide en Nieuwpoort-Bad. Het reizigersverkeer werd opgeheven op 18 mei 1952. Goederenvervoer bleef nog mogelijk tussen Nieuwpoort-Stad en Diksmuide. In 1974 werd de laatste goede-rentrein van Nieuwpoort naar Diksmuide door een locotractor getrokken. In 1977 werden de sporen opgebroken.

Rond 1980 waren er plannen om op deze bedding een toeristische tramlijn aan te leggen, maar men is niet verder gekomen dan twee stootblokken en enkele korte stukken meterspoor op de goederenkoer van het station Ramskapelle. Nadien werd op de spoorwegbed-ding een fiets- en wandelpad aangelegd. De Frontzate wordt nu als groene as beheerd door de provincie West-Vlaanderen. Ze werd door de provincie aangekocht in 2010 voor de prijs van 534.000 euro. De lijn wordt als een continue spoorlijn beschouwd. Dat betekent dat de lijn in de toekomst mogelijk opnieuw voor spoorverkeer wordt open gesteld. Daarom mogen er op een strook van 14 meter breed over de hele lengte van het traject geen vaste constructies komen.

Fotoreportage gedeelte "Frontzate" Ramskapelle - Nieuwpoort-Bad.

De wandel- fietstocht start op de plaats van het voormalig station te Ramskapelle tot het voormalig station te Nieuwpoort-Bad. Het is een fotoreportage op zoek naar de weg die de spoorlijn doorheen onze huidige infastructuur volgde. Op de bijgevoegde sattelietfoto's die dienen als kaart, is de spoorlijn door een rode lijn aangeduid. Er zijn waar nodig en voor de duidelijkheid cijfers geplaatst op de sattelietfoto en op de bijhorende foto's. Op de kaart waar het cijfers is geplaatst is de plaats van de opname. Op sommige plaatsen zijn sporen van de lijn duidelijk te herkennen.

De tocht start te Ramskapelle aan de geklasserde ruine van het station.

Ramskapelle is een polderdorp bekend omwille van de hevige gevechten die hier tijdens de Eerste Wereldoorlog plaatsvonden.

Collage voormalig station Ramskapelle

collage Ramskapelle

knooppunt Ramskapelle   knooppunt Ramskapelle
 

De spoorweg dwarst de Hemmestraat.

Naar links loopt de straat naar het cen-trum van Ramskapelle.

Naar rechts loopt de straat tot aan de IJzer.

collage wandel- fietsweg

De oversteek van de Ramskapellestraat. Naar links loopt de weg naar het centrum van Ramskapelle. Naar rechts loopt de weg onder de autosnelweg door naar Sint-Joris.

oversteek Ramskapellestraat

Links van onze wandel- fietsweg ligt de militaire begraafplaats, een bezoek waard. Een moment van bezinning over de gruwel van oorlog.

De Belgische militaire begraafplaats van Ramskapelle heeft een driehoekige plattegrond.
De grond werd in september 1922 aangekocht door het Ministerie van Landsverdediging. De officiële Belgische grafsteen werd in 1920 ontworpen door de Brusselse architect Simons, in opdracht van het Ministerie van Landsverdediging. Het duurde tot 1924 eer de grafsteen officieel werd voorgesteld.

De grafstenen zijn aangelegd in een halve cirkel. Binnen op de begraafplaats staat onmiddellijk rechts het houten schuilgebouwtje met daarin het registerkastje (met bezoekersboek) en de plattegrond. De grafstenen zijn zonder uitzondering de officiële Belgische grafstenen, georiënteerd naar de ingang. Op deze begraafplaats staan 625 stenen, waaronder 600 doden begraven liggen en waarop er 34 herdacht worden. 1 dode, Notaert, ligt hier wel begraven maar heeft geen grafteken. Van de 634 doden konden er 402 niet meer geïdentificeerd worden.

Militaire begraafplaats Ramskapelle - collage

Onder de autosnelweg E40 A18 langs de Koolhofput.

Koolhofput

infoplaat koolhofputDeze diepe waterput van 10 ha. is ontstaan door uitgraving van zand voor de aanleg van de A18 (Jabbeke-Veurne-Calais). Intussen is de Koolhofput een pleisterplaats voor mens en dier geworden. Watervogels en vissen enerzijds, vissers, wandelaars en natuur-liefhebbers anderzijds voelen zich er thuis, In het kader van de landinrichting werd de Koolhofput  verder ingericht met observatie-hutten, paaiplaatsen, een wandelpad en beplantingswerken. Ook de hengelsporters komen aan hun trekken met de aanleg van een hengelplatform en een parking. Een moutenbikeroute omzoomt een gedeelte van de put

collage koolhofput

collage Koolhofput

We komen aan de spoorwegbrug over het kanaal Nieuwpoort-Duinkerke.

collage spoorwegbrug over het kanaal Nieuwpoort-Huinkerke

Door stad.......................

luchtfoto Nieuwpoort-stad metaanduiding van de spoorweg met nummering van foto's

collage sppor door de stad

De Canadalaan oversteken en het sportpad nemen (zie pijl op foto 10). Het Sportpad volgen tot aan de Statieonslaan die we dwarsen om het Sportpad verder te volgen tot aan de parking van de kinderboerderij.

collage Sportweg vanaf de Canadalaan tot aan de parking van de kinderboerderij

Vanaf de parking volgen we de weg tot aan de Albert I-laan. Naar links tot aan het kruispunt Cardijnlaan.

plan kinderboerderij - allbert I-laan  

Het spoor loopt over de parking door het bosje

parking kinderboerderij

De plaats waar de spoorlijn uit het bosje komt.

plaats waar de sppolijn uit het bosje komt

Ongeveer op de plaats van het verkeerspunt dwarste de spoorlijn de Albert i - laan om verder de Dienstweg Havengeul te volgen tot het station van Nieuwpoort-Bad.

kruispunt waar de spoorlijn de Albert I- laan dwarste

De Albert I-laan oversteken en naar links. De eerste weg links nemen en deze volgen (niet mee meedraaien naar de Jachthaven) op de weg die evenwijdig loopt met de Albert I-laan, de Dienstweg Havengeul.

Het gedeelte van de spoorlijn op de Dienstweg Havengeul tussen de Albert I-laan en de Louisweg was niet gebruikt als verbindingsweg en verloederd.

spoorweg aAlbert I - laan tot Louisweg   spoorweg aAlbert I - laan tot Louisweg   spoorweg aAlbert I - laan tot Louisweg

Op dit gedeelte is bij de aanleg van het park een  nieuwe weg aangelegd.

Nieuwe aangelegde weg tusse Albert I - laan en de Louisweg

Het gedeelte van de Dienstweg Havengeul vanaf de Louisweg tot aan de Lombarsijdestraat is al jaren een verbindingsweg. Rechts hebben we het Prins Mauritspark. We komen aan het Cultuurgebouw Ysara en de parking.

Op deze parking was het station Nieuwpoort-Bad.

compilatie vanaf Louisweg tot op de parking aan Ysera

De eindbestemming.

de parking langs de Dienstweg Havengeul waar het station lag

Juli 2018

Onder de parking (foto hierboven) is een ondergrondse parking aangelegd. De bovenbouw is een prachtig plein geworden maar de naam Fabreplein zorgt voor meningsverschil in de gemeenteraad en bij de bevolking.

Pers:

De naam van het plein Fabreplein zorgt voor meningverschil op de gemeenteraad

schilpad is terug

Fabre opent zijn plein

opening plein

Nieuwsblad 14/09/2018 - Dany Van Loo

pers - nieuwsblad 14/09/2018 fabreplein

Het Laatste Nieuws 29 september 2018

hln 29 september 2018

Jan Fabreplein wordt opnieuw Dienstweg Havengeul


Redactie KW
11/11/18 om 13:17 - Bijgewerkt om 13:16

Kunstenaat Jan Fabre krijgt in Nieuwpoort dan toch geen plein dat naar hem vernoemd is. Niet officieel althans, want in de volksmond is de benaming al gemeengoed geworden.

inhuldiging fabreplein

Burgemeester Geert Vanden Broucke en Kunstenaar Jan Fabre tijdens de opening van het plein © IV

Het agentschap Binnenlands Bestuur van de Vlaamse overheid heeft de beslissing van de Nieuwpoortse gemeenteraad om het plein in Nieuwpoort-Bad waar het kunstwerk 'Searching for Utopia' van Jan Fabre een prominente plaats kreeg naar de kunstenaar te vernoemen, vernietigd. Op een volgende gemeenteraad, eind november zal de raad dan ook genoodzaakt zijn om het besluit in te trekken.

De naam 'Fabreplein' heeft al vanaf het begin voor nogal wat controverse gezorgd. De oppositie verweet de CD&V-meerderheid tijdens een gemeenteraad in juni het plein naar een narcist te noemen die bovendien vier gelijke kunstwerken had gemaakt. In september raakte dan bekend dat Fabre in een open brief van (ex)medewerkers beschuldigd wordt van seksuele intimidatie, vernederingen en machtsmisbruik.

Het sterkte de Nieuwpoortse oppositie in haar overtuiging om af te zien van de benaming. "Een plein naar Fabre noemen, dat kan echt niet", klonk het. Burgemeester Geert Vanden Broucke (CD&V) hield voet bij stuk. De CD&V-meerderheid liet zich niet ompraten, maar wordt nu door de overheid teruggefloten. Aan de basis van de vernietiging ligt een klacht van inwoner Kristof Jacobs, onder meer omdat een plein vernoemen naar een nog levend persoon niet mag.

"Het antwoord dat ik van de overheid kreeg, is meer dan duidelijk', aldus Jacobs. "Dit is niet wettelijk. Op de immobiliënwebsite Immoweb stonden overigens appartementen te koop met als adres 'Fabreplein." De burgemeester relativeert. "Ik til echt niet zwaar aan de vernietiging van onze beslissing. Het gaat om twee lapjes groen en een sokkel. Iedereen spreekt al van het Fabreplein, want Dienstweg Havengeul bekt veel minder vlot. De naam officieel gebruiken mag inderdaad niet, maar de opdracht is geslaagd en daar zal de beslissing van de overheid niet veel aan veranderen. Het ging ons om het kunstwerk, niet om de figuur Jan Fabre."
(DVL)